چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالات افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند، این است که چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟ چه نوع فروشگاهی است. امروزه در ایران فروشگاه های اینترنتی خوب زیادی مشغول فعالیت هستند که می توان گفت رقابت با آن ها دشوار است و نمی توان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد که بدون داشتن مزیت های خاص رقابتی، به موفقیت برسد.

در این مطلب از سایت مدیر ابزار برای شما درباره اینکه چطور یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم، صحبت خواهیم کرد.

با توجه به این که راه اندازی فروشگاه اینترنتی نسبت به سایر کسب و کار های اینترنتی هزینه زیادی را دربر می گیرد، نمی توان بدون برنامه ریزی در این حوزه وارد شد چرا که مانند بسیاری فروشگاه های اینترنتی دیگر که چندین میلیون صرف تبلیغات کردند ولی با شکست مواجه شدند.

اولین قدم راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق

اولین کاری که باید هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی انجام دهید، این است که رقبای خود را کامل تحلیل و بررسی کنید و ببینید که آیا محصولاتی که می خواهید در فروشگاه خودتان به فروش برسانید، تا چه حد رقبای شما توانسته اند در فروش آن موفق باشند. بخش بعدی تحلیل رقبا این است که از چه امکاناتی در فروش محصولات استفاده می کند.

فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

بررسی فروشگاه های اینترنتی موفق و الگو گرفتن از آن ها یکی از بهترین روش هایی است که می توانید خیلی سریع پیشرفت کنید و به درآمد برسید. در ادامه برای شما ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق را بیان خواهیم کرد.

1- فرآیند خرید در فروشگاه اینترنتی موفق

مهم ترین مسئله ای که باید به آن توجه ویژه ای کرد، راحتی خرید مشتری از فروشگاه اینترنتی است. بعد از طراحی اصولی فروشگاه اینترنتی، باید فرآیند خرید از سایت شما است. این موضوع باید در فروشگاه هایی که محصولات متنوعی دارند و ترافیک بیشتری دارند به خوبی رعایت شود. این موضوع ساده باعث می شود مشتریان شما برای دفعات بعد، خرید از فروشگاه اینترنتی شما را لذت بخش بدانند و رفته رفته مشتری دائمی شما شوند.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم

شما باید تا جایی که می توانید مراحل خرید را برای مشتری کوتاه تر کنید. حتی ثبت نام اجباری را هم در هنگام خرید قرار ندهید. می توانید این اطلاعات را در چند مرحله از مشتریان دریافت کنید. مثلا ابتدا نام و نام خانوادگی سپس در مرحله بعد آدرس پستی و اطلاعات تماس را از او بگیرید. شما فرض کنید همان ابتدای خرید یک فرم بلند بالای عضویت اجباری را برای مشتری قرار دهید، مسلما بیشتر افراد حوصله کافی ندارند و صفحه خرید را ترک خواهند کرد.

2-سیستم اتوماتیک سازی فرآیند خرید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق نیازمند داشتن بعضی امکانات ضروری می باشد . همانطور که اشاره شد فروشگاه اینترنتی به دلیل داشتن ترافیک بالا نمی توان بسیاری از کار ها را به صورت دستی انجام داد و بایستی یک سیستم اتوماتیک سازی فرایند طراحی و پیاده سازی کنید. منظور از این سیستم اطلاع رسانی و یادآوری فرآیندی مانند خرید به مشتریانی است که به هر دلایلی خرید خود را نهایی نکرده اند.

این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا ممکن است مشتری هنگام خرید ارتباط اینترنت او قطع شده باشد یا متوجه شود که موجودی کافی در کارت خود ندارد و یا سایت شما در آن لحظه از دسترس خارج شده باشد یا بسیاری دلایل دیگر. به همین دلایل بهتر است به این افراد یادآوری کنید که قرار بود چه کاری را انجام دهد.

ممکن است افراد زیادی روزانه به دلایل مختلف از خرید محصول خود صرف نظر کنند که از دست دادن این افراد می تواند ضرر بزرگی به کسب و کار و درآمد شما بزند و تنها راه جلوگیری از خسارت بزرگ استفاده از سیستم اتوماتیک سازی فرآیند خرید می باشد.

چگونه اعتماد مشتریان را جلب کنیم

3- جلب اعتماد مشتریان

شاید باور نکنید ولی با وجود فرهنگ سازی های بسیار باز هم برخی افراد از خرید کالایی از فروشگاه اینترنتی ترس دارند. بنابراین اعتماد سازی برای این افراد کار سختی است.

در بحث اعتماد سازی برای کاربران فروشگاه های اینترنتی، اولین مرحله داشتن نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. شما باید در مرحله اول جلب اعتماد مشتریان، نماد اعتماد الکترونیکی ( اینماد) و سایر مجوز های موجود را دریافت و آن ها را در قسمتی فروشگاه اینترنتی قرار دهید که در معرض دید همه باشد.

البته داشتن نماد اعتماد تنها راه کاهش ترس و جلب اعتماد مشتریان نیست اما تا حدود زیادی باعث کاهش ترس کاربران در هنگام خرید شده و آن ها راحت تر از فروشگاه شما خرید می کنند. می توانید برای اینکه بهتر اعتماد کاربران را جلب کنید، لوگوی برند هایی که با آن ها همکاری می کنید را در صفحه سایت خود قرار دهید.

یک صفحه جداگانه برای پیگیری سفارشات در منوی اصلی سایت قرار دهید تا مشتری بداند نسبت به سفارشات آن ها  بی تفاوت نیستید و همیشه پیگیری سفارشات و درخواست های آن ها هستید. همیشه در پشتیبانی آنلاین پاسخگو باشید به این خاطر که بیشتر مشتریان به دلایل مختلف نمی خواهند تماس تلفنی با پشتیبانی داشته باشند. به همین دلیل داشتن یک پشتیبانی آنلاینی که همیشه پاسخگو بوده و قدم به قدم با مشتریان همراه است تا هر سوالی که داشتند را پاسخ دهد، اعتماد سازی را چند برابر می کند.

یک نکته مهم:

بسیاری از مشتریان هنگام تسویه حساب ممکن است سوالات مختلفی داشته باشند و اگر کسی نباشد که به سوالشان پاسخ دهد، بلافاصله از نهایی کردن خرید منصرف می شوند.

4-صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی

اصلی ترین هدف ما از راه اندازی فروشگاه اینترنتی این است که بازدید کنندگان را به صفحات خرید محصولات هدایت کنیم. شما باید در طراحی صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی حتما محصولات پرفروش، پیشنهاد های ویژه، جدیدترین محصولات و محصولات دارای تخفیف را در آن قرار دهید. شما می توانید این موارد را در صفحه اصلی به صورت اسلاید شو قرار دهید مانند دیجی کالا.

صفحه اصلی دیجی کالا

البته به این نکته هم هنگام طراحی این اسلاید شو ها دقت کنید که بسیار ترغیب کننده و همراه با CTA بالا باشد. در میانه صفحه بنر های مختلفی برای ورود به دسته بندی های مختلف قرار دهید و در فوتر فروشگاه اینترنتی خودتان نماد ها و لینک های ضروری که باید در معرض دید باشد را قرار دهید. لینک هایی مانند: سوالات متداول، درباره ما، تماس با ما، راهنمای خرید و پیگیری سفارشات و…

فوتر دیجی کالا

اگر دیده باشید دیجی کالا یک کار جالبی انجام داده است که براساس بازدید های قبلی مشتریان، محصولات مورد علاقه آن ها را پیشنهاد می دهد. مثال شما بار اول به سایت دیجی کالا مراجعه کردید و از محصولات لوازم جانبی موبایل دیدن کردید، با ورود مجدد شما به سایت، محصولات جدیدی که مرتبط با لوازم جانبی موبایل می باشد را برای شما پیشنهاد میدهد. این کار برای فروش و بازدید محصولات فروشگاه اینترنتی بسیار موثر است.

5- دسته بندی محصولات

همه فروشگاه های اینترنتی باید دسته بندی دقیقی برای همه محصولات خود داشته باشند. بهتر از دسته بندی محصولات با نام برند ها از هم جدا شود. مثلا دسته بندی موبایل بهتر است با برند های اپل، سامسونگ، شیائومی و… از هم جدا باشند.

بهتر از است از جستجوی AJAX مانند دیجی کالا که کاربر می تواند براساس رنگ و قیمت و برند محصول مورد نظر را جستجو کند، استفاده کنید. سعی کنید براساس نوع کالا، دسته بندی های خاص را برای کاربران جهت رسیدن به هدف اصلی خودتان راهنمایی کنید. مثل دسته بندی براساس برند، رنگ، سایز.

6- صفحه محصول

صفحه محصول در هر فروشگاه اینترنتی از مهم ترین صفحات یک فروشگاه آنلاین به شمار می رود. شما باید برای هر یک از محصولات توضیحات دقیق و مفیدی برای کاربران قرار دهید. سعی کنید از ویژگی ها و مزیت های خاص محصول برای بازدید کنندگان بگویید. سعی کنید تا جایی که ممکن است اطلاعات کامل و مفصلی را در مورد محصول قرار دهید. البته می توانید توضیحات کوتاه را نمایش دهید و با استفاده از دکمه “اطلاعات بیشتر” توضیحات بیشتری را به کاربران نمایش دهید.

تجربه کاربری فروشگاه اینترنتی

سعی کنید برای محصولات قسمت پرسش و پاسخ اختصاصی قرار دهید تا کاربران با مطالعه پرسش های دیگران یا طرح سوالات خود، تصمیم درستی برای خرید محصول مورد نظر بگیرند. اگر محصولات شما قابلیت مقایسه با محصولات هم رده خود را دارد حتما از امکان مقایسه برای آن ها استفاده کنید. یا اگر محصول شما گارانتی، تخفیف یا هدیه ای دارد و یا مناسب برای مناسبت ها خاص مانند تولد و روز مادر است، حتما آن را ذکر کنید.

تصاویر محصولات خیلی اهمیت دارند. یکی از بخش های مهم جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی، تصاویر محصول می باشد. حتما سعی کنید از تصاویر واقعی، واضح و از زوایای مختلف در صفحه محصولات خود استفاده کنید.

8- تجربه کاربری

یکی از مهم ترین کار ها فراهم کردن یک محیطی امن برای خریدی لذت بخش است. باید کاری کنید که کاربر برای بار دوم به فروشگاه شما آمده و از شما خرید کند. نکات زیادی برای بهبود تجربه کاربری وجود دارند مانند:

  • ریسپانسیو بودن فروشگاه اینترنتی

حدود 40 درصد کاربران فروشگاه های اینترنتی، افرادی هستند که از طریق موبایل وارد سایت شما می شوند. کاربران موبایلی زیادی ممکن است در روز از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند و تغییر صفحات فروشگاه اینترنتی شما در دستگاه های موبایلی بسیار حائز اهمیت است که اگر غیر از این باشد مطمئن باشید مشتریان بسیار زیادی را در روز از دست خواهید داد.

  • سرعت بارگذاری سایت

سرعت بالای بارگذاری صفحات سایت فروشگاهی شما باعث می شود کاربرانی که کم حوصله هستند و نمی خواهند برای بارگذاری سایت وقت صرف کنند، در سایت شما ماندگار بوده و از این طریق بازدید و ترافیک بالایی را جذب کنید. اگر سرعت بارگذاری و جست و جو در فروشگاه اینترنتی شما کند باشد قطعا مشتریان زیادی از خرید محصولات شما منصرف خواهند شد.

  • آموزش خرید محصولات

آموزش مفصل و کاملی از نحوه خرید محصولات از فروشگاه اینترنتی تان تهیه کنید و در منو های اصلی و همچنین صفحه محصولات قرار دهید. آموزش فرایند خرید محصولات از فروشگاه اینترنتی باید به طور کامل باشد و نباید فقط به اضافه کردن محصول به سبد خرید و تسویه حساب اشاره کنید بلکه طوری باید آموزش خود را تهیه کنید که تمام جوانب یک خرید خوب از سایت را پوشش دهد. مثلا در آموزش خود نحوه جست و جوی پیشرفته در سایت از طریق دسته بندی محصولات تا رسیدن به هدف اصلی مشتری را توضیح دهید.

جمع بندی و سخن پایانی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق کار سخت و دشواری نیست بلکه با رعایت برخی موارد اصولی می توان فروشگاهی موفق و پر درآمد تر داشت. شاید برخی از مواردی که برای موفقیت فروشگاه اینترنتی وجود دارد، هزینه زیادی را در بر داشت باشد اما مطمئن باشید ارزش انجام آن را دارد. در این مطلب برای شما گفتیم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق چه مواردی را باید رعایت کنید و یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی خواهد داشت.

شما چه پیشنهاد هایی برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق دارید؟ خوشحال می شویم اگر نظری یا پیشنهادی در رابطه راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق دارید برای ما و همراهان سایت مدیر ابزار در بخش نظرات ارسال نمایید.

علی ذکاوت

چند سالی هست که در حوزه سئو و تولید محتوا کار میکنم و بیشتر فعالیتم مربوط به دیجیتال مارکتینگ است و علاقه زیادی به یادگیری در این زمینه دارم

دیدگاهها

نظر: