بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

بیش از 10 سال است که برای کسب و کارهای مختلف، سایت راه اندازی میکنیم و این کار را با راه های مختلف و متدهای مختلف انجام داده ایم. چه با کدنویسی 0 تا 100 و چه با سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس و همیشه یکی از دغدغه های اصلی مشتریان ما این بوده که بهترین راه برای ساخت یک سایت و فروشگاه اینترنتی بر اساس بودجه و هدفی که داریم کدام راه است؟ آیا از صفر کدنویسی کنیم بهتر است یا از سیستم ها و Cms های آماده استفاده کنیم؟

ما نیز سعی کرده ایم بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله بودجه، اسکیل و اندازه کسب و کار مشتری، هدف مشتری و … بهترین راه را پیشنهاد کنیم. در این مقاله نیز سعی کرده ایم برای افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند، اما در بین راه های مختلف ساخت فروشگاه اینترنتی سردرگرم هستند، یک راهنمای کامل و جامع را تهیه کنیم تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

روش هایی که در این مقاله بررسی میکنیم به صورت کلی برای بودجه های خیلی کم، بودجه متوسط و بودجه های بالا می باشد، دقت کنید که اگر روش مناسبی را انتخاب نکنید، ممکن است کل بودجه شما صرف پیاده سازی فروشگاهی شود که در نهایت به دردتان نخورد و بودجه شما را کاملا نابود کند. حتی اگر این بودجه خیلی کم باشد.

علاوه بر این، انتخاب اشتباه پلتفرم و روش پیاده سازی فروشگاه اینترنتی، ممکن است در آینده شما را با چالش های دیگری از قبیل افت سرعت سایت و عدم پاسخ گویی به مشتریان مواجه کند.

استفاده از یک روش کاملا رایگان برای فروش محصولات در اینترنت

ساخت یک وبلاگ هیچ هزینه ای برای شما ندارد. سیستم های زیادی چه داخلی و چه خارجی برای ساخت یک وبلاگ وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید و وبلاگتان را بر اساس سلیقه خود شخصی سازی کنید.

شاید بگویید وبلاگ ربطی به فروشگاه اینترنتی که شما دیده اید ندارد اما بد نیست که بدانید وبلاگ‌های زیادی هستند که رتبه و اعتبار بالاتری به نسبت بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی دارند. این وبلاگ‌ها محتواهای ارزشمندی تولید می کنند که طرفداران زیادی پیدا کرده است و آن ها از این استقبال برای فروش محتوایشان و یا محصولی دیگر استفاده می کنند. نکته مهم در این وبلاگ ها محتوای ارزشمندی است که صاحبان آن تولید می کنند، این افراد از خلاقیت بالایی برخوردارند و برای محتوای خود وقت و انرژی زیادی می گذارند.

طبیعتا این روش مناسب صاحبان یک کسب و کار که دغدغه وقت و زمان دارند، نیست اما وجود آن دلیلی بر اهمیت و تاکید زیاد بر محتوا به عنوان یک ابزار اصلی در هر نوع سایت یا فروشگاه است.

استفاده از این روش بیشتر برای کسانی مفید است که به صورت همکاری در فروش کار می کنند و محصولی ندارند. شما با استفاده از وبلاگ ها به راحتی می توانید در کمترین زمان ممکن به نتایج اولیه گوگل رسیده و به این طریق بازدید و فروش بالایی از طریق وبلاگ تان داشته باشید.

در حال حاضر بهترین سایت ها برای اینکار سایت هایی مانند ویرگول، امیگو، مداد و سایت های مشابه می باشند.

یک مثال عینی از فروش محصولات در سایت های وبلاگی و کسب درآمد میلیونی از آن

در تصویر زیر، یک مثال کاملا عملی از شخصی که در سایت امیگو یک مطلب وبلاگی با هدف فروش را منتشر کرده است، مشاهده می کنید. این مطالب برای کابران نیز جذاب تر بوده و به دلیل ماهیت نقد و بررسی که دارند، مخاطبین را نیز تشویق به خرید از این محصولات می کنند. برای مشاهده این مطلب وبلاگی می توانید اینجا کلیک کنید.

کسب درآمد از همکاری در فروش . نمونه پست همکاری در فروش دیجی کالا

طولانی ترین و پرهزینه ترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی!

یکی دیگر از روش هایی که می توانید فروشگاه خود را با آن پیاده سازی کنید، پیاده سازی از طریقی کدنویسی اختصاصی می باشد. در این روش شما یک برنامه نویس یا یک تیم برنامه نویس را استخدام می کنید(میتوانید آن را به یک شرکت برنامه نویسی نیز واگذار کنید) و تمام امکانات مورد نیاز سایت را از صفر تا صد برایتان کدنویسی می کنند.

این روش مزایا و معایبی نیز دارد که حتما باید به آن توجه کنید.

  • مزایای این روش عبارتند از : سرعت بارگذاری بالای سایت کدنویسی شده، قابلیت شخصی سازی و ایجاد هر گونه امکان دلخواه در سایت، قابلیت توسعه و اتصال به سایر نرم افزارها از قبیل نرم افزارهای حسابداری، انبارداری و…
  • معایب این روش : نیازمند زمان بسیار طولانی برای پیاده سازی، گاها 3ماه تا 6ماه و حتی بیشتر(بستگی به امکانات فروشگاه)، هزینه بسیار بالا و گاها چند صد میلیونی برای دستمزد شخص یا تیم برنامه نویس، زمان و هزینه بسیار بالا برای ایجاد تغییرات و توسعه فروشگاه در آینده، هزینه نگهداری و پشتیبانی بالا و…

بهترین روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای متوسط به پایین

فروشگاه سازهای متن باز(Open Source) نرم افزارهایی هستند که شما را قادر می کنند تا فروشگاه مورد نظر خود را بسازید. مزیت این فروشگاه سازها دسترسی به کدهای آن است که شما با استفاده از آن می توانید ظاهر سایت خود را بر اساس سلیقه شخصی تغییر بدهید. در ادامه به معرفی چند نمونه از این فروشگاه سازها می پردازیم.

وردپرس. ارزان ترین و در دسترس ترین گزینه در بین Cms ها

یکی از راه‌هایی که شما می توانید برای ساخت فروشگاه اینترنتی از طریق آن اقدام کنید استفاده از وردپرس است. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا این امکان را به شما می دهد که با کمترین اطلاعات در زمینه ساخت سایت و برنامه نویسی اقدام به تاسیس سایت و فروشگاه خودتان بکنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس

وردپرس به تنهایی یک فروشگاه اینترنتی نیست ولی شما می توانید با استفاده از افزونه ووکامرس قابلیت فروشگاه را برای آن ایجاد کنید. ووکامرس به عنوان یک افزونه حرفه ای در زمینه مدیریت فروشگاه شناخته می شود که توسط بسیاری از فروشگاه‌ها استفاده می شود. ووکامرس می تواند سفارشات شما را ثبت کند، موجودی کالاهای شما را اعلام کند و در کل هر چه که شما برای مدیریت فروشگاهتان لازم دارید به شما بدهد.

وردپرس مورد استفاده خیلی از افراد قرار می گیرد زیرا برای تاسیس فروشگاه اینترنتی هزینه‌ای زیر یک میلیون تومان پرداخت می شود، هزینه‌ای که صرف خرید یک هاست و دامین و خرید یک قالب مناسب برای فروشگاهتان می شود، حتی شما می توانید ظاهر فروشگاه را خودتان طراحی کنید و در هزینه قالب صرفه جویی کنید، در نهایت مقداری هزینه نیز صرف دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاهتان می شود.

مزیت وردپرس راحتی کار با آن است; از آنجا که امروزه استفاده از آن بطور چشمگیری در داخل کشور گسترش پیدا کرده افزونه ها و پلاگین های زیادی نیز برای آن توسعه پیدا کرده است که می توانند به شما در مدیریت فروشگاهتان کمک کنند

استفاده از وردپرس به علت سهولت در استفاده و هزینه پایین بسیار رایج شده است، ‌شما هم اگر سرمایه اولیه پایینی دارید و از طرفی وقت کافی برای رسیدگی به فروشگاهتان را دارید می توانید از این روش استفاده کنید.

مجنتو، یک CMS کاملا تخصصی برای فروشگاه اینترنتی

مجنتو یک پلت فرم ساخت فروشگاه اینترنتی است و بر خلاف وردپرس ،از ابتدای کار برای ساخت و طراحی فروشگاه اینترنتی ساخته شده. این پلت فرم نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و خدمات زیادی به کاربران خود ارائه می کند. ایراد مجنتو به نسبت وردپرس رایگان نبودن آن است در واقع شما میتوانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید ولی برای پشتیبانی و استفاده از افزونه‌ ها نیاز به پرداخت هزینه دارید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با مجنتو

اپن کارت، دومین CMS تخصصی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

یکی دیگر از پلت فرم های فروشگاه ساز اپن کارت است که بر خلاف مجنتو خدماتش را به صورت رایگان انجام می دهد. اپن کارت تمامی ویژگی هایی که برای یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارید را برایتان فراهم می کند و تنها مشکل آن گسترش کمتر آن در ایران است به طوریکه شما نیاز دارید تا برای برخی از ویژگی‌های مورد نظرتان از دانش یک برنامه نویس کمک بگیرید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با اپن کارت

استفاده از فروشگاه سازهای اشتراکی‌ (SaaS)

این سیستم‌ها اشتراکی کار می کنند، یعنی هر شخص برای داشتن فروشگاه خود هزینه یا اجاره‌ای را به این سیستم‌ها پرداخت می کند. این سیستم ها معمولا خدمات خود را به صورت پکیج به افراد عرضه می کنند و شما بسته به امکاناتی که لازم دارید یک پکیج را انتخاب می کنید. مزیت این نوع از فروشگاه سازها راحتی کار با آن است به طوری که شما فقط یک قالب را انتخاب می کنید و سپس محصولات خود را در آن قرار می دهید.

فروشگاه سازهای اشتراکی برای افراد مبتدی و کسانی که می خواهند تمام امور مربوط به سایت خود را یک جا انجام دهند مناسب است، از طرفی دیگر دارای سیستم پشتیبانی نیز هستند که به شما در حل مشکلاتتان کمک خواهند کرد.

اما ایرادی که به این نوع فروشگاه سازها وارد است عدم دسترسی به کدهای سایت است به نحوی که اگر شما قصد توسعه فروشگاهتان را داشته باشید و یا بخواهید امکانات دیگری به غیر از امکانات اولیه موجود در آن، به فروشگاه‌تان اضافه کنید باید از فروشگاه‌سازتان بخواهید آن را برایتان انجام دهد و خب ممکن است برخی از فروشگاه ساز‌ها این خدمات را ارائه ندهند.

ویژگی‌های یک فروشگاه ساز ایده‌ال

1-به خدمات هاستینگ دقت کنید

فروشگاه‌ساز‌های اشتراکی فضای هاست شما را تامین می کنند. از آنجایی که ویژگی های هاست بر روی فروشگاه ما تاثیر زیادی دارد، لازم است که به نوع هاست فروشگاه ساز توجه کنیم. ویژگی هایی مانند سرعت و عملکرد بالا، فضای دیسک مناسب، استفاده از گواهی‌های معتبر امنیتی و بک آپ گیری منظم ویژگی‌هایی هستند که توسط همه فروشگاه‌ساز‌های معتبر ارائه می شوند.

2-پشتیبانی مناسب

وقتی شما به کد‌های فروشگاهتان دسترسی ندارید مشکلاتتان را باید با واحد پشتیبانی فروشگاه‌ساز مطرح کنید در این زمان‌ها نیاز به پشتیبانی سریع به همراه خدمات فنی مناسب احساس خواهد شد، در واقع ممکن است سیستم فروش شما به طور کامل متوقف شده باشد و تا حل مشکل مربوطه نتوانید کاری انجام دهید در اینجا است که شما نیاز به سرعت در پاسخگویی و پشتیبانی 24 ساعته دارید. پس در انتخاب فروشگاه‌ساز مطمئن شوید که این خدمات را دریافت خواهید کرد.

خرید هاست فروشگاهی مناسب

3-قابلیت گسترش فروشگاه

فرض کنید که شما به این نتیجه می رسید که یک وبلاگ برای فروشگاهتان ایجاد کنید، از طرفی در قالب اولیه ای که انتخاب کرده‌اید قسمتی مربوط به وبلاگ وجود ندارد و خودتان نیز نمی توانید برگه‌ای به فروشگاهتان اضافه کنید. در این موقعیت ها فروشگاه ساز شما باید پیش بینی انجام این گونه خدمات را کرده باشد تا شما به مشکل برنخورید پس در انتخاب اولیه خود از خدمات توسعه ی فروشگاه مطمئن شوید.

4-ارائه قالب‌های متنوع

وقتی مشتری وارد فروشگاه شما می شود اولین برخورد او با ظاهر فروشگاه است. ظاهر فروشگاه شما باید از استاندارد های لازم برخوردار باشد تا مشتری را در یافتن محصول مورد نیازش گیج نکند از طرفی باید جذابیت بصری داشته باشد و به نکاتی مانند فونت مورد استفاده، رنگ ها، محل تصاویر و دیگر نکات لازم توجه شده باشد.

تمام این ویژگی های گفته شده را شما باید در قالب انتخابی خودتان لحاظ کنید، برای این کار فروشگاه‌ساز باید تنوع لازم را در ارائه قالب داشته باشد تا شما بتوانید از آن میان انتخاب مناسب را داشته باشید. پس در انتخاب فروشگاه‌ساز به تنوع قالب‌های ارائه شده توجه کنید.

5-پشتیبانی از افزونه های پیامکی

شرکت های ارسال پیامک مختلفی وجود دارند که اگر بخواهید از آنها استفاده کنید باید افزونه‌های آنها را در فروشگاه خود قرار دهید از طرفی بعضی از فروشگاه سازها به طور پیش فرض از یک افزونه پیامکی استفاده می کنند.
در انتخاب فروشگاه ساز به این نکته توجه کنید که آیا امکان استفاده از افزونه‌ی پیامکی دلخواه خود را دارید یا خیر.

خرید سایت فروشگاهی آماده
با کامل ترین امکانات و تحویل فوری !!!

سخن پایانی

با یک سرچ ساده متوجه می شوید که راه های زیادی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد. این به این معنی است که شما قدرت انتخاب بالایی دارید پس در انتخاب عجله نکنید و ویژگی های مطرح شده را به طور کامل بررسی کنید. روش‌هایی که در این مقاله گفته شد راه‌های فروش محصول در اینترنت بود که شما بسته به هدف خود می توانید یک راه را انتخاب کنید. در انتها اگر سوالی برایتان ایجاد شده و یا نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

علی ذکاوت

چند سالی هست که در حوزه سئو و تولید محتوا کار میکنم و بیشتر فعالیتم مربوط به دیجیتال مارکتینگ است و علاقه زیادی به یادگیری در این زمینه دارم

1 دیدگاه برای بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟

    رستمی :

    سلام.استفاده از وبلاگ برای فروش محصول رو متوجه نشدم.
    ما چطوری میتونیم مثلا با استفاده از ویرگول، محصولی که نداریم رو بفروشیم؟!

      گروه آموزش :

      سلام.
      به این نوع از بازاریابی میگن همکاری در فروش یا Affiliate marketing. تو این روش شما محصولی ندارید، محصول دیگران رو بازاریابی می کنید و وقتی فروختید، پورسانت خودتون رو بر میدارید.
      برای اینکار میتونید تو سایت هایی که همکاری در فروش دارن، ثبتنام کنید، این سایت های لینک های اختصاصی همکاری در فروش رو در اختیار شما قرار میدن و شما اون لینک ها رو تو سایت خودتون یا سایت هایی مثل ویرگول قرار میدین.
      هر کس رو این لینک ها کلیک کرد و رفت از سایت مقصد، خرید انجام داد، به شما پورسانت تعلق میگیره.
      حالا فرض کنید من میام تو ویرگول یه مقاله مینویسیم با این عنوان: راهنمای خرید گوشی Huawei: کدام مدل هوآوی بهتر است؟
      و تو این مقاله 10 تا گوشی برتر هوآوی رو بررسی میکنم و هر کدوم رو هم لینک میدم به دیجی کالا. هر کس این مقاله رو بخونه و از طریق لینک بره تو دیجی کالا و خرید انجام بده(هر خریدی) پورسانتش به حساب من واریز میشه

نظر: